När flera hundra företagare samlas i Fjällräven Center mellan 8.00 och 13.00 den 11 oktober är det inte för att göra upp – snarare handlar det om att gemensamt jobba för att bidra till ett positivt näringsklimat där alla vinner. Företagardagen välkomnar nämligen, för nionde året i rad, alla företag och branscher i regionen till en förmiddag vikt åt nätverksskapande och inspiration. Tillfället är, med sina över 400 deltagare, en av årets mest välbesökta affärsmötesplatser – och deltagandet ökar dessutom stadigt år efter år.
– Det är många som kommer tillbaka, vilket är ett tecken på att de uppskattar dagen, samtidigt som det även kommer en hel del nya deltagare, säger Fredric Wedin, Verkställande Byrån, som arrangerar dagen.
För att bibehålla intresset för Företagardagen och hålla det aktuellt jobbar de hela tiden med att utveckla evenemanget. I år innebär det bland annat att man lagt extra krut på att få in fler företag från ett större område och har riktat sig till hela Höga Kusten-området, med särskild fokus på Umeå då kommunerna och företagen närmar sig varandra allt mer.
Dessutom har man lagt till ytterligare ett sätt att medverka aktivt på Företagardagen. Nytt för i år är nämligen meeting points där du kan boka ett ståbord en begränsad tid.
– Det gör att man blir mer mobil och slipper låsa sig så länge. Det kan även göra att det blir lättare att hitta varandra, säger Fredric Wedin.
Möjligheten att ha sitt eget bord med rollups finns naturligtvis fortfarande kvar och den som helst själv går runt och minglar och nätverkar kan självklart göra det. Glöm bara inte att ta med en stadig bunt visitkort.
Under dagen vankas dessutom två föreläsningar: En av OBH Nordicas grundare Tomas Ek som delar med sig av företagets framgångssaga till en nordisk 950-miljonerskoncern, och en föreläsning av Nyamko Sabuni, tidigare jämställdhetsminister, som idag är hållbarhetschef på ingenjörs- och konsultföretaget ÅF vars affärsstrategi bygger på hållbarhet utifrån ett socialt, miljömässigt och ekonomiskt intresse.
– Det är viktigt för alla företag, stora som små, att vara hållbara. Fler och fler inser att det är hållbara innovationer som gör att man kan vara i framkant eftersom den som inte kopplat hållbarhet direkt till sin kärnverksamhet inte kommer att klara sig i konkurrensen, säger Nyamko Sabuni och berättar att ÅF arbetar för att alltid vara en ”green advisor” och kunna ge råd till sina kunder kring hur man kan göra hållbara affärer i en värld med växande krav och lagstiftning.
Det handlar bland annat om effektivt nyttjande av resurser som material, energi och att till exempel ställa sig frågan om framtida tillgång till råvaror viktiga för produktionen över tid. Regler kring utsläpp och energiförbrukning innebär utmaningar för många företag och digitaliseringen likaså. Vissa företag kanske behöver satsa på forskning och andra kanske till och med behöver fundera på att skifta mot att bli tjänsteföretag istället för att fortsätta med tillverkningsindustri.
– Ligger man före kan man ligga i framkant i omställningen och då blir det enklare och billigare att göra förändringar än om man tvingas till det. Ett bra hållbart arbete leder definitivt till god lönsamhet.