Den klart största förbättringen inom hemtjänsten, både jämfört med tidigare år och med övriga kommuner, gäller personalkontinuiteten. De som bor inom kommunens vård- och omsorgsboenden har blivit mer nöjda med boendet i sin helhet jämfört med förra mätningen. I Örnsköldsvik anger 87 procent att de, sett till helheten, är nöjda med det särskilda boendet jämfört med 82 procent på riksnivå. Även maten och måltidsmiljön, kontakt med personalen, aktiviteter, bemötande, förtroende och trygghet ligger över genomsnittet för riket.
92 procent av de som tar del av kommunens hemtjänst är nöjda med hemtjänsten i sin helhet.
– Under 2015 har ett stort fokus legat på värdegrundsarbete och det har säkert betydelse för det positiva resultatet. Men vi nöjer oss inte med det utan kommer att jobba vidare för ytterligare förbättringar så att de som har hemtjänst känner sig trygga och blir bemötta på ett bra och förtreondefullt sätt. Det är ett prioriterat område under hela detta år, säger Lena Hurtigh, avdelningschef för ordinärt boende.
När det gäller inflytande och tillräckligt med tid ligger hemtjänsten i Örnsköldsvik sämre till jämfört med genomsnittet för riket.
– Här behöver vi arbeta mer för att brukarna ska känna att de har inflytande och att de får tillräckligt med tid. Under 2016 kommer vi att fokusera på uppföljningar i samverkan med brukarna för att kunna ge hemtjänst utifrån det behov som finns, säger Lena Hurtigh.