Sjöfylleriet leder till ökad otrygghet, 21 procent anser att berusade båtförare är det största orosmomentet när de är ute med båt. 8 av 10 anser att det är lika fel att köra båt som bil alkoholpåverkad, men 6 av 10 saknar kunskap om att gränsen för sjöfylleri går vid 0,2 promille precis som i vägtrafiken.Det visar Trygg-Hansas och Svenska Livräddningssällskapets undersökningar om båtsäkerhet.
Hela 36 procent av svenskarna har sett en båtförare onykter på sjön.
Det är skrämmande att så många vittnar om fylla på sjön. Förra året ökade antalet drunknade i småbåtsolyckor från 29 till 40. I många fall har alkohol direkt bidragit till olycksförloppet, säger Mattias Andersson, expert på båtsäkerhet vid Trygg-Hansa.
Fakta sjöfylleri
Gränsen för sjöfylleri är 0,2 promille i blodet. Promillegränsen gäller om båten antingen kan framföras med en hastighet av minst 15 knop eller har ett skrov med en längd av minst 10 meter. Sjöfylleri ger böter eller fängelse i högst sex månader. Vid sjöfylleri, till skillnad från rattfylleri, är det inte bara den som framför fartyget som kan ställas till ansvar. Även den som fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss kan göra sig skyldig till brott. Det kan på en fritidsbåt vara den som navigerar. Gränsen för grovt sjöfylleri är 1,0 promille i blodet. Föraren kan dömas till fängelse i högst två år.