Örnsköldsvik är en av tio kommuner som Barnombudsmannen vill föra en dialog med; kommuner som antingen representerar goda exempel eller som står inför flera utmaningar, enligt BO.
Förutom Örnsköldsvik handlar det om Göteborg, Orsa, Lessebo, Luleå, Götene, Västerås, Åstorp, Danderyd och Norrköping.
Mötet äger rum tisdagen den 11 maj och sker i samarbete med Barn- och elevombudet vid Skolinspektionen.
Vi hoppas att samtalen med kommunerna ska bidra till att undanröja hinder och formulera lösningar som leder till att kommunerna med större framgång förverkligar lagens krav om nolltolerans mot kränkande behandling i skolan, säger barnombudsmannen Fredrik Malmberg.
Enbart under 2009 tog Skolinspektionen emot 603 anmälningar om kränkande behandling. Kränkningar i skolan är också en av de vanligaste orsakerna till att barn och unga kontaktar Barnombudsmannen. Barnen sätter ord på det faktum att 9 av 10 skolor i Sverige brister i det förebyggande arbetet mot kränkningar.
Skolorna är enligt lag skyldiga att ha rutiner för att förebygga och åtgärda kränkande behandling. En ny plan ska upprättas varje år utifrån den aktuella situationen på skolan. Detta ska ske i nära samverkan med barn, elever och personal. Min erfarenhet är att många kommuner brister i uppföljningen, säger Lars Arrhenius, barn- och elevombud vid Skolinspektionen.
Förutom Örnsköldsvik handlar det om Göteborg, Orsa, Lessebo, Luleå, Götene, Västerås, Åstorp, Danderyd och Norrköping.
Mötet äger rum tisdagen den 11 maj och sker i samarbete med Barn- och elevombudet vid Skolinspektionen.
Vi hoppas att samtalen med kommunerna ska bidra till att undanröja hinder och formulera lösningar som leder till att kommunerna med större framgång förverkligar lagens krav om nolltolerans mot kränkande behandling i skolan, säger barnombudsmannen Fredrik Malmberg.
Enbart under 2009 tog Skolinspektionen emot 603 anmälningar om kränkande behandling. Kränkningar i skolan är också en av de vanligaste orsakerna till att barn och unga kontaktar Barnombudsmannen. Barnen sätter ord på det faktum att 9 av 10 skolor i Sverige brister i det förebyggande arbetet mot kränkningar.
Skolorna är enligt lag skyldiga att ha rutiner för att förebygga och åtgärda kränkande behandling. En ny plan ska upprättas varje år utifrån den aktuella situationen på skolan. Detta ska ske i nära samverkan med barn, elever och personal. Min erfarenhet är att många kommuner brister i uppföljningen, säger Lars Arrhenius, barn- och elevombud vid Skolinspektionen.