Nyheter/Reportage

Nya tider för 7an och Postnord

Förberedelserna inför nästa års stora omställning med varannandagsutdelning har påbörjats och från och med i dag byter Tidningen 7 utgivningsdag till torsdag. På Postnord står det inte still.
– Som företag fungerar vi väldigt bra i dag, säger produktionschefen Malin Levander.

Julen är över och högtiden kan summeras som lyckad för Postnord i Örnsköldsvik. 
– Då hanterar vi massor av större brev, i år fler än någonsin. En dag hade vi, utöver den övriga brevmängden på 45 000 försändelser, cirka 5 000 tjockare och större brev som delades ut, saker som beställts via nätet för att få hem innan jul. För en brevbärare innebär det tre stora säckar som ska rymmas i bilen och vara i rätt ordning. Att vi vanligen delar ut 1 500-2 000 av dessa större brev ger en liten hint, säger Malin Levander, produktionschef.
Som under juletid älskar sitt jobb lite extra.
– Det är den bästa tiden på året, det är som att jobba i en tomteverkstad. Jag gillar den känslan, det tror jag man måste för att jobba på Postnord, att lyckas leverera. Det är en gammal stolthet och ett kulturarv, företaget har ju funnits så länge. Att slutföra uppdraget ger ett mervärde.
På Postnord på Sjögatan jobbar 45 anställda varav 30 dagligen kör post. 
– Vi gjorde en omorganisation 2019 och har ett gäng som sorterar mer, ett som kör mer och några som gör både och. Här i stan kör vi brev till privat- och företagskunder medan Postnord Logistik framför allt kör till företag, men för kunden är vi alltid Postnord, allmänheten ser ingen skillnad. Historiskt har brevsidan alltid haft stora volymer men sedan år 2000 har vi tappat cirka 50 procent, så en gemensam lokal vore att föredra för att nyttja resurserna tillsammans. Det är inte enkelt men något vi tittar på, varje år har vi kontakt med kommunen i frågan.
När posten anländer från Umeå tar medarbetarna på Sjögatan emot plastbackar, så kallade ”blålådor” och behållare till ett försorteringsfack där breven först sorteras efter postnummer. I nästa steg efter gata, nummer och namn. För arbetsvariation och kännedom om alla moment roterar de anställda såväl på stationerna som på sina rutter.
– Av alla tusentals försändelser kommer runt 99 procent fram i tid. Det är bra. Vi gör ett fantastiskt jobb, mina medarbetare är otroligt duktiga, konstaterar Malin.
Ändå blir det fel ibland. 
– Ett vanligt klagomål är naturligtvis försening. Det kan vara många orsaker till det. En tågolycka så att posten står fast, att tryckeriet varit sen, att det fastnat i en annan kedja. Men det vi får hit, det delar vi ut. 
Det absolut vanligaste klagomålet är annars post i fel låda. 
– Det beror på den mänskliga faktorn. En brevbärare delar ut till mellan 500 och 1 400 hushåll varje dag, om du då tänker hushåll där det bor två – då är det brev till 2 800 personer. Då gäller det att adresserna stämmer på försändelsen.
Vad är det kunderna kanske inte tänker på gällande ert jobb?
– Hur viktigt det är att skotta vid postlådan och hur den är placerad. Det är brevbärarens arbetsmiljö och bidrar till bättre axlar, att de mår bättre fysiskt. Att tvingas backa är också en risk, helst vill vi fortsätta framåt. Det här är något vi brottas med, vissa vänder ut och in på sig själva för att underlätta för oss medan vissa menar att Postnord får skotta själv om vi vill fram. Att fler hjälper till, med rätt placerade postlådor och att skotta så att vi når dem från bilen, innebär mindre resurser för att dela ut försändelser.

En kommande nationell förändring väntar i maj nästa år, då paket fortsatt delas ut som vanligt men brev, på grund av färre försändelser, varannan dag. Planeringen att se över vilka postnummer som får utdelning vilken dag är i full gång. 
– I Postnords historia är det en stor förändring och omställning. En superbra sak är att det i höstas togs fram ett nytt verktyg; en app i vilken vi kan skanna in skanningsbara försändelser och som sedan optimerar i vilken ordning vi ska köra.
Den allra färskaste nyheten gäller dock den tidning du läser just nu. Förändringen får nämligen till följd att utdelningsdag för Postnords Uppslaget redan nu flyttas till onsdagar – varav Tidningen 7 byter dag till torsdagar.
– Vi får 7an på onsdagseftermiddagar från tryckeriet. Vi anpassar varje arbetsdag efter volymer och 7an innebär alltid en längre dag för brevbärarna tack vare att den är så populär – den ska ju ut till alla kunder och då tar det mer tid, vanligen kör vi ju annars förbi en del postlådor. Folk hör av sig direkt om de inte fått.
Vad beror det på att de inte fått?
– Den mänskliga faktorn, eller att någon sätter upp lappar att den inte vill ha, tar bort och sedan sätter dit igen. Att det saknas namn på postlådan eller att någon inte hunnit få sin adressändring. Vi delar heller inte ut till tillfälliga adressändringar. Men det är väldigt få, färre än fem, som hör av sig varje vecka. Har vi gjort ett misstag delar vi självklart ut den nästa dag. 

Fotnot: På grund av snöovädret så kanske inte veckans nummer kommer i din brevlåda just idag. Men som Malin Levander säger här ovanför så kan du öka dina chanser att få tidningen idag genom att se till att det är skottat och att brevbäraren enkelt kan ta sig till din brevlåda.

 

Publicerat