Näringsliv

Lokal och säker shopping

I år blir julhandeln en upplevelse med helt nya förutsättningar för såväl kunder som handlare i Örnsköldsvik. Ingenting är sig likt men en sak är säker, att handla lokalt är fortfarande ett hållbart alternativ när köerna för uthämtning av näthandlade paket riskerar att bli längre än någonsin. Lokala handlare med kreativa lösningar har vi gott om i kommunen, här är några exempel och frågar du din butik har de alldeles säkert en lösning för dig.

Kicki Häggström, Matstudio S20
– Förutom golvmarkeringar, handsprit och att vi plockat bort bord så att bara hälften av sittplatserna finns kvar har vi satt nummerlapparna utanför entrén. Man ser genom rutan vem som är på tur. Det står också en kaffetermos utanför, mjölk och engångsmuggar. Även bord och två stolar, med fällar och filtar för att mysa till det lite. Det började vi med förra helgen – vi är så glada och tacksamma att folk kommer och handlar, kaffet är ett sätt att säga tack för att resten av sällskapet väntar medan någon går in. Ö-viksborna har varit jätteförnuftiga, det här har skötts jättebra. Vi ställer fram kaffet när det blir mycket folk och kanske blir det snart glögg där också.

Elin Westman, Lantboa Bredbyn
– Vi hade mycket av den här servicen i gång redan i våras men nu märker vi ett ökat behov igen. Kunderna kan ringa oss eller skicka meddelande så plockar vi ihop varorna. De swishar och vi ställer ut för upphämtning. Boende i vårt närområde som inte har möjlighet att hämta erbjuds utkörning. Vi har förfrågningar varje dag, många känner nog att de vill gynna oss lite extra nu och det känns så klart jätteroligt.

Malin Sjölund, Jack&Jones
– Vi satsar på instagramshopping där kunden kan kontakta oss via direktmeddelanden. Vi kan skicka bilder till kunden eller så kan de titta i vårt flöde. Betalning via Swish gör att det går fort att hämta de färdigpackade varorna. Vill man inte besöka oss kommer vi ut och möter kunden och vi skickar även med fri frakt vid köp över 500 kr, annars mot en avgift på 59 kr. Vi har även förlängt vårt öppet köp till 60 dagar.

Matilda Bystedt och Mona Jakobsson, Signerat M
– Vi jobbar med flera lösningar, avstånd och handsprit är självklart, vi har också plasthandskar för den som vill ha. Vi har glesat ut lite i butiken för att få mer öppna ytor. Man kan också knacka på och stå kvar utanför så kommer vi och hjälper till i den mån det går. Vill man komma innan vi har öppnat eller efter vi har stängt så går det bra att ringa och boka en tid. Vi har ingen internetbutik men vårt instagramkonto fungerar som vårt ansikte utåt och nu använder vi det mer än nånsin. Där man kan se vad vi har inne, vi lägger också ut bilder från våra leverantörer och så kan man shoppa hemifrån och beställa. 

Annika Westman, Glada Grodan
– Jag spritar, spritar och spritar, sprejar ledstången och handtagen på dörrarna och tvättar händerna efter varje kund. Och så har jag ett trafikljus vid entrén, ett sätt att hålla koll på hur mycket folk jag har i butiken. Jag har bestämt att vi får vara max fem personer här inne och blir det fullt trycker jag rött på trafikljuset. Sedan ska jag förstås komma ihåg att ändra tillbaka till grönt igen, men än så länge har det funkat bra. Många använder blippfunktionen på kontokortet och det är positivt, då behöver de inte pilla på kortläsaren. Om man vill komma innan jag öppnar eller efter jag har stängt så kan man ringa och boka tid. Jag kan också göra i ordning varor och ställa ut på bron så att kunden inte behöver komma in. Vi har en jättesvår situation just nu men jag tycker att folk förstår att man ska ta sitt ansvar, vi har inget att välja på.

 

Publicerat