TRAFIK & MOTOR

Heta Drömmaskiner

Det motorcykelfantasten Anders Lundgren inte vet om Harley Davidson är nog inte värt att känna till. Nu har han slagit sig ned i Överhörnäs för att köpa, serva och sälja vintagehojar. Själv äger han den HD som i fjol blev Sveriges snabbaste på is.

Anders Lundgren har sedan tonåren haft en stor passion för motorcyklar. Tvåhjulingar av det modernare slaget går dock bort – det är Harley Davidson och vintage-bågar som får hans 58-åriga hjärta att slå.

– Det är ljudet i en Harley. Det är feelingen när du sitter på den; du känner att den lever och vibrerar lite mer. Jag ska inte säga att den är bättre än allt annat, men Harley har en själ som ingen annan hoj har. Det är som att köra en modern, skitfin Porsche och sedan sätta sig i en gammal muskelbil till jänkare. Den är inte heller bättre, men det är en råstyrka i V8:an, det är mycket vridmoment, det är en råkraft, säger Anders som under uppväxten i Stockholm spenderade många lediga perioder hos sin morfar i Kantsjö utanför Trehörningsjö.

En stark dragning till ö-vikstrakten har sedan dess alltjämt dröjt sig kvar och för två år sedan – efter en kortare vistelse i Umeå – slog han sig ned i Överhörnäs. Det med sitt företag Full House Garage, specialiserat på klassiska motorcyklar. I synnerhet Harley Davidson, märket som Anders 15 år gammal förälskade sig i under en prao på Harley-shopen i Hägersten. Snart anställd gick han sedermera vidare till att jobba för Harley Davidsons svenska importör, nationellt ansvara för återförsäljare, starta upp butiker och utbilda personal i det tekniska. 2015 startade han eget.

– Här uppe finns lugnet, säger Anders om sin nya tillvaro. Jag flyttade in i september 2022, ett hus med stort garage som jag renoverat till att bli verkstad. Om allt går bra plockar jag kanske in 2-3 gubbar framöver. Men jag har jobbat så mycket och så intensivt, nu vill jag bara äga tiden. Hitta ett bra sätt att leva så att jag inte tappar mitt intresse.

Intresse har han även för något annat – fart. Redan 1987 figurerade Anders bland annat i tidningen Wheels med sin Panhead FLH på 1200cc, trimmad till 1688 och med cirka 120 hk. På den tiden en av Europas snabbaste gat-harleys. I garaget står även HD:n som 2023 i klassen 30B; två cylindrar med överladdning, korades till Sveriges snabbaste på is. En Super Glide Bonneville Racer på 2200cc och 250 hk, överladdad med en Pro Charger centrifugalkompressor och en cylindervolym på drygt 2,2 liter. Under Speed Weekend i Årsunda kom Anders upp till snittet 239,84 km/h.

– Jag åkte närmare 260 men fick ett kast, annars hade jag nog kunnat hålla stumt och få ett snitt på 250. Men det räckte ju till seger. Drömmen är annars att tävla i saltöknen i Bonneville, Utah. Det är fartåkarnas mecka.

Vinnarhojen tar Anders med sig till ÖMCC:s mässa i Örnsköldsvik, onsdag 1 maj, för att representera sitt företag och "snacka motorcyklar" med besökare.

Vilken är din absoluta favorit?

– En HD Knucklehead, 47:a. De tidiga "knölarna", 36-39, är värda mest men det är utseendet i 47:an. Jag sålde en 46:a i fjol, tyvärr stannar sånt ofta inte kvar i Sverige, det finns bättre kapital utomlands och de sista tio åren har priserna gått upp. Det är inte bara hojfolk som köper längre utan även samlare. Det är som att köpa konst, vilket är lite tråkigt. Jag tycker att grejerna ska användas.

För en förstagångsköpare, vad är viktigast att tänka på?

– Att köpa en hoj som passar dig själv, inte det kompisen vill ha eller det som ser ballt ut. Då kommer du bli besviken ganska snabbt.

Publicerat