MOTOR

Buss med patina – och historia

Den gick som arbetarbuss mellan Sidensjö och Örnsköldsvik, och tjänstgjorde även som droska och plogbil fram till 1938. Nu ska den ställas ut på SHRA Motorshow 1 maj.

Ända sedan 1976 har SHRA Örnsköldsvik arrangerat sin motorshow som alltid hålls på första maj, så även i år – och som vanligt håller man till i Magasinetgaraget. En riktig antikvitet som ställs ut är Carin Hellströms Chevrolet från 1931, ett fordon med stark anknytning till Örnsköldsvik, Sidensjö och Skorped.

– Här står det att den är tillverkad av Bröderna Thelins Snickerifabrik i Örnsköldsvik, men om det är sant vet jag inte, säger Carins make Kenneth Hellström, som visar upp det gamla fordonet för 7an där det står i en industrilokal i Gålnäs.

I tidigare tidningsartiklar kan man läsa att den lilla bussen ägts av Helmer Jonsson i By, Sidensjö, i två omgångar. Efter att den stått i en gammal lada som skulle rivas köpte Helmer tillbaka den och påbörjade en långvarig renovering.

– Vi hittade den i Skorped för tre år sedan, berättar Kenneth och visar att originalklädseln i plysch fortfarande är kvar, likaså rullgardinen i bakrutan.

Bussen kördes på gengas då det begav sig men Kenneth har plockat bort gengasaggregatet och ersatt det med en gammal fin koffert. Och på instrumentbrädan finns den lilla mässingsskylten där det framgår att tillverkare är Bröderna Thelins Snickerifabrik i Örnsköldsvik, med telefonnummer 672. Om någon av 7ans läsare känner till något om detta företag så får ni gärna höra av er.

Kenneth visar oss runt i sina industrilokaler där det finns gott om olika fordon och annat kul han samlat på sig – eller som andra lämpat av här, som han säger.

– Den här hittade jag också i Skorped, och den här ... och den här, säger Kenneth och pekar bland annat på en hemmabyggd snöskoter med en sachsmotor – en konstruktion där man står på skidor och kör, med motorn bakom sig.
– Den funkar men jag drog av startsnören nyligen.

Här finns också lite udda historisk memorabilia från Skorpeds Wattenfabrik där man producerade det lite udda dricksvattnet Radium, med vatten från en radioaktiv källa.

Kenneth tar oss vidare runt i lokalerna och visar upp en Plymouth från 1932.

– Jag har varit ned till Rättvik på Classic Car Week med den tre gånger, det har varit riktigt roligt. Har ni sett en sån här? undrar Kenneth och plockar fram en märklig mojäng ur bagaget på bilen.

Det visar sig vara en lika enkel som genial portabel luftkonditionering som man hänger fast på utsidan av ett sidofönster.

Här finns också en Packard från 1937 som varit brandbil i Örnsköldsvik, men ursprung­ligen gick som direktionsbil i Stockholm. Utrustad med en rak 8:a som Kenneth utan problem fick igång efter att den stått orörd i 48 år.

– Jag bytte inte ens tändstift.

Det blir dags att starta upp Chevrolet-bussen som ska ställas ut och den gamla motorn, första modellen av en Chevrolet 6:a på 50 hk, går i gång i ett nafs och spinner hur fint som helst.

– Jag har bara kört den runt här i Gålnäs. Hur jag törs köra in den till stan vete faan ... jag måste nog ut och övningsköra först, säger Kenneth och ler.

Publicerat