UTBILDNING

Kloka elever på Nolaskolan

Kan vem som helst bli våldtäktsman, har tjejer mer känslor än killar och varför är det mer okej för tjejer att visa vad de känner? 150 gymnasieelever pratade känslor, kön och makt med forskare från Linnéuniversitetet.

Kan vem som helst bli våldtäktsman, har tjejer mer känslor än killar och varför är det mer okej för tjejer att visa vad de känner? Det var många nyfikna och diskussionssugna elever som deltog när Linnéuniversitetets samtalsturné Changing Conversations nådde Nolaskolan i Örnsköldsvik för att prata kön, våld och maktrelationer med forskaren Marie Eriksson.

Turnéstoppet på Nolaskolan gick under rubriken ”Tjejer är mindre våldsbenägna än killar”. Samtalen tog avstamp i flera liknande, om inte kontroversiella, så i alla fall väldigt tillspetsade påståenden, där forskaren mötte elevernas funderingar utifrån sin expertis och sin forskningsområden.

Marie Eriksson är historiker och universitetslektor i socialt arbete vid Linnéuniversitetet. Hon forskar bland annat om och kön, klass, maktrelationer och maktasymmetrier, både ur historiskt och nutida perspektiv.

Ett av påståendena som många elever ville diskutera var ”Tjejer har mer känslor än killar”. Här blev det diskussioner när en grupp ville lägga till – ”och mår sämre”.

Många menade att detta inte alls stämde, men konstaterade däremot att det nog anses vara mer okej för tjejer att visa känslor, men att båda egentligen känner lika mycket.

Killar vill inte se sig som offer
– Om man som kille berättar att man utsatts för sexuella trakasserier anses man som svag och som en toffel. Men tjejer som berättar ses som starka. De vill berätta och motverka våld och trakasserier. Men killar vill inte se sig själva som offer. För att motverka detta är det viktigt att vi pratar om det och visar att det är okej att ha blivit utsatt, resonerade William Thegenholm och William Forsgren.

Att inte ”få lov” att visa känslor kan i vissa fall bidra till att killar i stället mår sämre vilket skulle kunna förklara att unga killar de facto är överrepresenterade i självmordsstatistiken. Att detta berodde på machokulturen var många överens om och för att ändra på det måste förväntningarna på hur tjejer och killar ska vara och känna förändras i grunden.  

– Jag tyckte det var jätteintressant och väldigt lärorikt. Det var bra frågor som togs upp och det var så intressant att höra andras synpunkter på dem. Det var intressant att diskutera påståendet om att jämföra killars brödraskap och tjejers systerskap. Tjejer kanske mer pratar om problem med varandra medan killar kanske försvarar varandras handlingar, kanske med våld eller andra sätt som inte är bra, sa Ida Zackrisson.

– Det är inte så ofta som man pratar om sådana här grejer, så intressant är väl rätt ord. Jag tyckte det var intressant att diskutera att alla killar är potentiella våldtäktsmän. Att i fel miljö är det nog så att vem som helst kan bli våldsbenägen och göra dumma saker. För att jobba med det så måste vi få bort den traditionella maskulina jargongen som finns lite överallt idag, funderade Malte Eriksson.

Kloka elever berörde
Även Marie Eriksson hade en lärorik dag på Nolaskolan. Hon var mycket imponerad av eleverna och konstaterade att diskussionerna dessutom gett henne flera nya idéer på framtida forskningsprojekt:

– Jag är så berörd av all den klokhet, nyfikenhet och engagemang som jag mötte bland eleverna på Nolaskolan och imponerad av hur de vänt och vridit på svåra ämnen i våra samtal – hela tiden med lyhördhet och respekt för varandra. Det är en god grund för att kunna lösa problem tillsammans, både vetenskapliga och samhälleliga.

Changing Conversations är en rikstäckande samtalsturné på initiativ av Linnéuniversitetet. Samtalsämnena som ska diskuteras på de fem gymnasieskolorna adresserar några av de samhällsproblem som många ungdomar känner både oro och farhågor inför. Forskarna och deras ämnen har matchats mot elevernas vardag och verklighet på respektive skola och ort för att skapa dialog kring händelser som eleverna på olika sätt möter i sin vardag.

Publicerat