Utställning

Cirkelns fyra hörn

Enso. Tetsubo. Getsu. Kinesiska träsnitt och upphittade föremål som blivit konst. Det händer mycket på årets utställning i Konst & Kamera i Västertjäl, där konstprofessorn Lennart Utterström blandar kinesiskt, japanskt och thailändskt med finsk furu.

Galleristparet Åke och Kerstin Hultman har en förmåga att alltid få till spännande utställningar i sitt galleri Konst & Kamera i natursköna Västertjäl – och årets utställning är inget undantag.

Ögonen fastnar först för träsnitt på handgjort papper med minimalistiska motiv, kanske skira bladlösa växter som kryper uppför den vita ytan – med röda sigill som effektfullt bryter av det svartvita. Men här kan man också se också exempel på droppmålning, en sorts abstrakt måleri med en metod som funnits sedan urminnes tider i Kina, och tuschmålningar med zencirkeln – Enso, tecknet för måne – Getsu, och det lodräta tecknet Tetsubo som betyder käpp eller stöt.

– Jag kallar utställningen ”Cirkelns fyra hörn” och det kan te sig som en paradox. Mina fyra hörn är objekt, skulptur, målningar och träsnitt, berättar Lennart Utterström, som ursprungligen kommer från Haparanda men som bott i flera olika länder, bland annat Japan, Kina och Thailand.
– Enso är en viktig symbol för mig. Jag gör minst en cirkel om dagen oavsett om jag är i Kina, Japan, Thailand eller i Strömstad där jag bott under pandemin. Cirkeln har två linjer, först en i huvudet när man tänker att man ska måla, och sedan en som bildas på papperet.

Lennart är konstprofessor vid Hengyang Normal University i Hunan i Kina men det var Japan som lockade, redan som ung.
– Jag flyttade till Japan 1972 när jag var 24 år för att studera konsthistoria och där såg jag en utställning i zenmåleri. Det var en omtumlande upplevelse som förändrade mitt liv.

Tanken på att flytta till Japan fick han för övrigt redan som 16-åring efter att ha sett Akira Kurosawas klassiska film ”Yojimbo”, som italienaren Sergio Leone senare gjorde spaghettiwesternversionen ”För en handfull dollar” av med Clint Eastwood i huvudrollen.

Träsnitten som Lennart skapar gör han på kinesiskt vis med en metod som innebär att det blir monotypier, alltså endast ett tryck. Han använder sig av trästockar från finsk furu, som inte får vara för gammal för att den ska ha förmågan att suga upp tuschet.

Tuschet är kinesiskt – Hong xin, som betyder röda stjärnan – och det blandar han ut med 12-14 procent rödvin eller thailändsk whisky.
– På det sättet får jag vissa effekter jag eftersträvar.

Papperet är handgjort och tillverkas av innerbarken från mullbärsträdet, av en kvinna i byn San Kamphaeng utanför Chiang Mai i nordvästra Thailand.
– Ett papper utan alun vilket ger en bättre kapillärkraft, det har också att göra med att jag tunnar ut tuschet med vin eller whisky.

Lennart berättar också hur han alltid varit fascinerad av att samla på objekt, konst man kan hitta på gatan eller i skogen. Här visar han bland annat ett fragment av en teakstock som fått titeln ”Enso”, och tre stora gamla mortelstötar som han hittat i Chiang Mai.
– Det finns en magisk kraft i dem och jag tycker att de är väldigt vackra, och taktila, säger Lennart och berättar att han ser dem som en sorts föregångare till den schweiziske skulptören Alberto Giacomettis verk.

Mortelstötarnas form ”Tetsubo” finns även i Lennarts måleri och under utställningens första helg, nu på lördag och söndag, kommer han att måla i utställningslokalen på ett långt papper som tar upp hela galleriets längd.
– Ett enda streck som kommer att handla om den här bygden, säger Lennart lite kryptiskt.

Annars anser han att hans konst inte är berättande utan enbart ett sätt att försöka fånga den fyllda tomheten, något som i japansk skrift uttrycks i tecknet ”ma”.

”Cirkelns fyra hörn” har vernissage nu på lördag 13 augusti klockan 14.00. Utställningen visas därefter fram till 28 augusti, onsdag 14.00-20.00 och lördag-söndag 12.00-16.00.

Publicerat