Näringsliv

Hallå där...

... Mats Melbin, som med High Coast Electric AB utvecklar en eldriven aluminiumbåt.

High Coast Electric AB
Tullgatan 4 A, Örnsköldsvik
Registrerat: 2022-06-28
Verksamhet: Utveckla och bedriva forskning kring drift av elektriska fordon.
Styrelse: Melbin, Mats; Gustafsson Rask, Tommy Lars Urban; Johansson, Erik Peter.

– Det är egentligen en komplex historia, säger Mats Melbin om sitt High Coast Electric AB. Vi jobbade i 4-5 år med att utveckla aluminiumbåtar med högprestandaegenskaper men det projektet gick i stå när våra tyska kollegor backade ur – kanske blev det för stort för dem. Nu har vi tagit ett nytag; vi har lyft över tekniken, underlag och ritningar och börjar om på nytt med att utveckla vidare utifrån ett elkoncept. Det pratas jättemycket om elbåtar just nu, precis som alla andra har vi märkt att det händer enormt mycket på den marknaden, likt bilindustrin. Vi är övertygade att merparten av båtarna, förutom de som behöver en viss typ av bränsle, kommer vara eldrivna inom några år. 
– Hela saken är i sin linda, det gäller att testa, forska och utveckla för att ta fram alla komponenter, med en elbåt är det betydligt större komplexitet. Det är en fantastiskt fin båt, framför allt för privat bruk men inget hindrar att företag och myndigheter kan bli kunder. Första målet är att få en fungerande prototyp som bevisar att vi tänkt rätt, att den når den prestanda och räckvidd som är tanken. Vi räknar med att prototypen är klar sent nästa år och att vara på marknaden tidigast om 3-4 år.
Varför gör ni detta?
– För att vi brinner för båtar, framför allt aluminiumbåtar. Vi gör det här som tre privatpersoner med samma intresse. Det här vill vi inte ska gå om intet bara för att ett tyskt bolag backat ut. Det är en otroligt spännande tid med detta teknikskifte, det kommer slå ut många etablerade och ge nya spelare på marknaden. Att det gått så otroligt fort på bilsidan har slagit alla med förvåning; om ett antal år tror jag merparten av båtarna på mässorna kommer vara eldrivna. 
– Tanken är att båtarna ska tillverkas i Örnsköldsvik. Nästa steg som måste komma är laddstolpar. Jag utgår från att vi har det på både Trysunda och Ulvön om ett par år.

Publicerat