Näringsliv

Kocken på hjul

The Chef by the Sea har precis kört i gång en ny verksamhet. Bokstavligt talat.
– Det blir lite roligare streetfood på menyn, säger Ante Westermarksom i sommar parkerar på Stora Torget med sin nya foodtruck.

Den producerades i franska och belgiska fabriker mellan 1947 och 1981; enligt Svenska Citroënklubben precis 473 289 stycken. Med sin självbärande kaross och tunga lastkapacitet blev Citroën HY egenföretagarnas transportfordon som skulle hjälpa till att återuppbygga ekonomin efter andra världskriget.
I sin alldeles egna speciella roll rullar sedan i lördags en av dem längs gatorna i Örnsköldsvik – av årsmodell 1974 och omrenoverad till foodtruck med en mäkta stolt ägare bakom ratten: 
– Jag älskar bilen, det är så mycket kärlek över den. Den är lite fulsnygg men väldigt charmig, säger Ante Westermark, ägare av restaurangen The Chef by the Sea vid hamnen.
Ögonstenen är, som ordet foodtruck an-tyder, ämnad laga mat i och Ante har alldeles nyligen haft premiär för sin nya verksamhet; att möta matgästerna på plats hos dem i stället för i restaurangen.
– Vi jobbar mycket mot företag och de kan inte längre bjuda ut sin anställda på samma sätt. Nu kan jag åka ut till dem i stället. Och kanske på kickoff om restrik-tionerna lättar till hösten. 

Mellan Citroën HY:s signifikativa låga golv och höga tak har han det mesta som behövs i ett kök; som stekbord, fritös, tillgång till rent vatten genom en pump från bilen och avlopp till en låda i underredet. Snart kompletteras det med en glassmaskin.
– Det är lite tajt, men det går, säger Ante som hittade bilen i Stockholm där den redan fungerade som foodtruck. 
Någon egen renovering har alltså inte behövts. Trots det – och att den framhjulsdrivna modellen inte kostade 13 000 kronor som den gjorde vid sin entré i Sverige 1952 – har satsningen inneburit en ganska stor investering.
– Men tittar man på responsen och bokningsläget nu, innebär det pengar in. Samtidigt är det här också en rolig grej, folk har haft så sjukt tråkigt jättelänge. Jag vill sprida glädje och det tycker jag att bilen gör, folk blir glada när de ser den. Det här konceptet har vad jag vet inte funnits här uppe tidigare och folk tycker det är en toppenidé.

För det är inte bara företagare som Ante parkerar hos. Under hela juli månad står han med sin foodtruck på Stora Torget i Örnsköldsvik för att laga och servera street-food. Då med ett 50- och 60-talskoncept, vilket kommer märkas i både musik- och möbelstil.
– Det blir lite roligare streetfood på menyn som jag tror många inte ätit tidigare. Och så räkmackorna, de kommer vi inte undan.
Är din nya idé här för att stanna?
– Ja. Allting man gör under dessa tider tycker jag ska vara något man ska kunna spinna vidare på sen. Både jag och frugan tänker lite utanför boxen, det måste restaurangbranschen göra för framtidens skull, det går inte att bara låsa upp dörren och vänta på att gästerna kommer. Men vi har pratat om en foodtruck sedan länge, utan att komma till skott. I samband med coronan bestämde vi att vi kör. 

Citroën HY
Längd: 435 cm.
Bredd: 198 cm.
Höjd: 240 cm.
Vikt: 1 865-2 440 kg.
Hjul: 16"x 215 80.
Drivlina: 60-hästars 1,9 liters fyrcylindrig bensinmotor, treväxlad låda, golvspak, framhjulsdrift.
Toppfart: Cirka 90 km/tim.

Publicerat