Nyheter/Reportage

Barnböcker tar upp klimatfrågan

Den äldre generationen har fått sin chans. Nu är det upp till de yngre.
Så resonerar kvartetten bakom UF-företaget TELLus vars idé är att med barnböcker om ”Klimathjältarna” uppmärksamma de minsta om klimatfrågan och få dem att göra rätt framtidsval.

I staden där Hector och Vilda bor är all bilkörning förbjuden. När blommorna vissnade och medborgarna blev sjuka, satte borgmästaren ned foten. Därför blir förvåningen stor när Knasgas plötsligt brummar in och släpper ut monster från avgasröret. Självklart är det något Hector och Vilda måste sätta stopp för.
Att miljöfrågan ständigt är påtaglig hos den yngre generationen vittnar Emma Lundell, Lisa Sundell, Adam Westrin och Axel Boberg om. Alla fyra går sista gymnasieåret på Nolaskolans Ekek 3A och dagligen, berättar de, matas de med nyheter om miljöförstörelsen.
– Vi var alla överens om att använda vårt UF-företag till att skapa en förändring. Klimatfrågan är högst aktuell och barnen är framtiden, det gäller att de blir medvetna om hur deras val i vardagen får konsekvenser för miljön så att de kan handla rätt redan från tidig ålder, säger Emma Lundell om tanken bakom och uppkomsten till berättelserna om ”Klimathjältarna” i vilka Hector och Vilda figurerar. 

UF, Ung Företagsamhet, är en organisation som sedan länge samlat elever i hela Sverige att under ett år starta, driva och avveckla ett företag. Längs vägen utvecklas kreativitet och entreprenörskap. Affärsidén för TELLus är att skriva, illustrera och distribuera fyra barnböcker med olika klimatteman för 5-7-åringar – samtidigt som de hoppas bättra på den mörka statistiken över hur många av dagens föräldrar som läser för sina barn.
– Enligt undersökningar är det bara 35 procent som gör det, vilket vi tycker är skrämmande. Då tappar man en viktig del av interaktiviteten mellan varandra, säger Lisa Sundell. 
I samarbete med Mäklarhuset, Ica Kvantum, Miva, Industrigruppen, Q4 Ekonomi och Ågrenshuset är den första boken nu färdigskriven och tryckt. I stället för att fokusera på för mycket på fakta innehåller alla böcker spännande berättelser med avslutande frågeställningar tänkta att fungera som diskussionsunderlag mellan barn och föräldrar. 

Just nu finns TELLus enbart på Instagram men förhoppningen är att starta en webbshop och nå ut till så många kunder som möjligt. Även biblioteken är kontaktade.
– Vi har lärt oss mycket av detta; att samarbeta, komplettera varandra och alla företagsbitar. Om allt går bra fortsätter vi gärna som företag även när UF-året är över, säger Emma Lundell.
Den som är nyfiken på böckerna kan ringa in 5 december i kalendern. Då hålls den lokala UF-mässan i Fjällräven Center. 

 

Publicerat