Nyheter/Reportage

Stolt över Pridekollektion

Anton Hörnfeldts egendesignade Prideklädkollektion, vars intäkter går till arbetet för att minska självmord bland unga hbtq-personer, har nyligen släppts i butik.
– För mig är cirkeln på väg att slutas nu, säger Anton på tillfälligt hem-besök från New York.

Den har redan börjat sälja bra, klädkollektionen som Anton Hörnfeldt i egenskap av kläddesigner i USA tagit fram på uppdrag av arbetsgivaren Komar – designföretaget vars motto ”do well by doing good” (översättning: gör det bra genom att göra gott) genomsyrar verksamheten.
– Jag är stolt över att jobba för dem. De sponsrar organisationer som kvinno-jourer och Ronald McDonald Hus (som tillhandahåller boende för anhöriga till svårt sjuka barn) och investerar i läkarmottagningar i Sri Lanka där de har verksamhet, säger Anton Hörnfeldt som efter sin gymnasietid i Örnsköldsvik fick en ny hemstad i New York där han bland annat som den andra studenten av manligt kön i världen tog examen från den fyraåriga modeutbildningen på Fashion Institute of Technology med inriktning på intimate apparel (underkläder).

Viljan att ge tillbaka till samhället är stark även hos Anton. Och kanske speciellt till hbtq-gemenskapen – många läsare känner igen honom som krönikör och författare till ”Smalast när hen dör vinner”, den självbiografiska bok i vilken han avhandlar uppväxten som homosexuell i små, svenska städer och mobbningen det förde med sig; så till den grad att han slutligen drabbades av anorexi och brottades med tankar på att ta sitt eget liv.
I dag mår han dock bättre än någonsin och lever drömmen som designer fullt ut i en av världens inom mode främsta och stilbildande städer. På sitt cv har han också en imponerande lista av kända profiler han både samarbetat, praktiserat och jobbat för. Och nu släpps de klädplagg han varit med att ta fram för en exklusiv Pridekollektion, lagom till sommarens festivaler. Sedan mitten av maj finns de att hitta i Nordstromsbutiker världen över och för oss svenskar ett klick bort att beställa hem från nätet.
– Tio procent av intäkterna går till The Trevor Project, en ideell organisation som jobbar för att minska självmord bland unga hbtq-personer. Känslan av att göra skillnad är en pusselbit jag saknar i dag; efter min bok var det många personer som hörde av sig. Med det här projektet vill jag hjälpa och fortsätta ge tillbaka, säger Anton som för organisationen nyligen också anmält sig som volontär att svara på och bemöta samtal från hbtq-ungdomar som mår dåligt på grund av hur de behandlas av samhället.
– Förhoppningen är att klädkollektionen säljer så pass bra att vi kan göra om detta nästa år. Jag ser den som en start, jag vill bidra ännu mer i framtiden. På så sätt är cirkeln på väg att slutas för mig nu, säger Anton Hörnfeldt. 

 

Publicerat