Nyheter/Reportage

Ett ångermanländskt succékoncept

Webbtjänsten Cuponline startade som ett hobbyprojekt 2003 och har sedan dess vuxit ut till ett framgångsrikt koncept.<br />– De senaste två åren har folk på allvar börjat få upp ögonen för konceptet, säger skaparen Per Sondell.<br />

CupOnline är, enkelt uttryck, en webbtjänst som hanterar all statistik kring en idrottscup. Utifrån de uppgifter som matas in levererar systemet alltifrån laguppställningar och matchprotokoll till tabeller, spelarstatistik och bildgallerier.

– Embryot till CupOnline var att min pappa satt och fingrade på ett Excel-dokument inför en hockeycup, berättar han. Då tänkte jag att ”det där hade man kunnat göra på webben”.

Sagt och gjort: På sin fritid tog Per itu med att bygga upp det som skulle bli CupOnline.

Två cuper under premiäråret blev fem året därpå, nio 2005 – och därefter rann det iväg.

I fjol spräcktes 100-strecket med 102 arrangerade cuper, och i år har man redan nu fått in 60 cupanmälningar inför årets fyra första månader.

– En fördel med systemet är att det är ganska självmarknadsförande, säger Per Sondell. I och med att cuperna ofta samlar folk från många olika håll sprider sig ryktet fort.

 

I juni 2008, ett år där CupOnline blev 70 arrangörers val, köptes webbtjänsten upp av IT-kunskapsföretaget CoreIT som samtidigt blev Pers nya arbetsgivare.

– Utan dem hade systemet inte haft de förutsättningar som det har idag, säger han.

På CoreIT är ett 15-tal personer involverade i CupOnline, och flitiga svenska användare som Leksand, Timrå och Djurgården har nu fått sällskap av bland andra finska Jokerit och norska Vålerengen. Sidan finns  även på engelska, finska, tyska och spanska.

Tjänsten har slagit bäst på hockeyfronten, men andra sporter vinner mark och förhandlingar pågår med arrangören av curling-EM 2010.

– Målsättningen är att vi ska bli det självklara valet för alla som anordnar en cup, säger Per Sondell. Vi har förutsättningar att hantera näst intill hur många cuper som helst.

Publicerat